Valokuvauksesta

Valokuvausvinkkejä TikTokissa @emeliansusi.fi

Kameran käytön perusteet

Vaikka kameroita on tuhansia eri malleja ja merkkejä, niin kaikkien kameroiden toiminta perustuu pääosin kolmen asetuksen käyttöön.

Aloitettaessa on tärkeää, että ymmärtää näiden kolmen asetuksen merkityksen. Alussa voi olla haastavaa ymmärtää miten nämä toimivat, mutta jatkuva harjoittelu tässäkin asiassa tuottaa positiivisen tuloksen.

Ensimmäinen asetus: aukko eli ”aperture” englanniksi, kamerassa merkitään kirjaimella F.

Tämä asetus määrää kameran aukon suuruuden ja sitä säätämällä saadaan aukko joko isoksi tai pieneksi. Aukon suuruus määrää kameran kennolle osuvan valon määrän. Alla esimerkki miten asetuksen muuttaminen vaikuttaa objektiivin toimintaan:
Toinen asetus: suljinaika eli ”shutter speed” merkitään kamerassa kahdella luvulla seuraavaan tapaan: 1/125 tai 1/200 esimerkiksi – luvut voivat olla kuvaustyylistä riippuen pienempiä ja isompia, kerron näistä lisää alempana. Suljinaika kertoo sen ajan, jonka ajan objektiivi on auki ennen kuin sen sulkeutuu ja ottaa kuvan. Mitä pidempään objektiivi on kuvaa ottaessa auki, sitä enemmän valoa pääsee kuvaan sisään.

Alussa suljinaika on hyvä sopeuttaa helpon muistisäännön mukaisesti: oli kyseessä 50mm tai 200m polttovälillä varustettu objektiivi, kerro se kahdella. Klassista 50mm:n objektiivia käytettäessä suljinaika olisi siis 50×2=100=1/100.

Kaikessa yksinkertaisuudessaan suljinaika toimii näin: mitä isompi luku, sitä nopeampi suljinaika on ja sitä terävämpi kuva saadaan. Pieni suljinaika, kuten esimerkiksi 1/4 ottaa pitkään valoa sisään, jolloin kuviin saadaan erikoisia efektejä:
Valokuvan luominen

Valokuvan luomiseen vaaditaan kameran lisäksi kolme tärkeää komponenttia: valo, valokuvattava kohde ja sommittelu.

Kuva ei välity kameraan ilman valoa – valolla onkin erittäin iso vaikutus kuvan laatuun.
Valonlähteen tyyppi ja sijainti valokuvattavaan kohteeseen nähden vaikuttaa kuvan tyyliin ja siihen, millainen tunne kuvasta välittyy. Esimerkiksi suoraan edestä tuleva valo luo ns. ”flat light” tyylisen kuvan, joka useimmiten luo yksinkertaisemman kuvan ilman varjoja.

Varjot muodostavat kuviin syvyyttä, joka ei aina välity ”flat light” -tekniikalla. Alla kerron hienosta kuvaustyylistä, joka pohjautuu 1600-luvulla syntyneen taidemaalari Rembrandt Harmeszoon van Rijn:in maalaustyyliin. Tämä kuvaustyyli soveltuu muotokuviin.

Alla kolme esimerkkiä Rembrandt -valaisutekniikasta, jossa valo ja varjot muodostavat kolmionmuotoisen valopisteen jommankumman silmän alle.
fiFI